Tuesday, September 25, 2012

Seven Kaler Pelangi 9


Aliff menghirup nescafe panas di hadapannya. Dia mengerling seketika pada jam di tangan kirinya. 11.05 malam. Dan dia rasa dah hampir 40 minit mereka berada di maple ini, tapi Ken langsung tak buka mulut. Hanya merenung kosong ke hadapan.
Ada masalah negara ke member aku ni? Aliff mengetuk meja dua kali. Sengaja ingin menarik perhatian Ken. Dan dia berjaya. Ken mengangkat kening bertanya.

“Kau nak cerita apa?” Straight forward. Malas nak bengkang bengkok. Bukannya Ken faham.
“Hmm aku pun tak tahu.” Mangkuk.
“So, kau ingat tak kau hutang a story dengan aku? ‘Minah-fail-kertas-kerja’?” Ken menganggukkan kepalanya.
“Itulah dia. Nama dia Zara.”
“Tu aku tau. Kan dah bagitahu dua tahun lepas.”
“Yeke?” Sengaja Ken bertanya.
“Iye mangkuk. Sejak bila kau ada short term memory?”
“Sejak aku jumpa dia.”
“Kau gila.”
“Tak. Aku cuma nak berkawan dengan dia, tapi dia macam mengelak.”
Ahah. Aliff tersengih. Dah jumpa problem’s root member dia ni.
So that’s the problem?”
“Mungkin.”
“Kenapa kau rasa macam tu?”
Let say, aku jumpa dia dekat restoran, she didn’t want me to join them. And nasib baik masa tu aku dengan Diya. So tak adalah aku kena makan sorang. Then, setiap kali aku nampak dia, mesti dia macam melarikan diri.”
Whoa. Setiap kali? Maknanya dah banyak kali lah?” Ken menganggukkan kepalanya. Aliff mengerutkan dahi. Malas nak tanya. Kejap lagi bukaklah mulut Ken tu.
“Kereta dia pernah berhenti sebelah kereta aku masa jammed lepas office hour. Aku pernah jumpa dia dekat kenduri bertunang jiran aku. Sebelum tu pernah jumpa dekat Giant.” Ken tergelak kecil. Ingatannya segera teringat pada insiden di Giant. Akak Laurier.
“Dah tu kau tak pernah nak approach dia?”
Nope. Sebab when we met for the first time, aku sebenarnya berurusan dengan syarikat tempat dia bekerja. Dan aku tak rasa breaking the professional code tu satu option yang menarik.” Aliff menepuk dahinya. Kuat. Sehingga orang di kiri kanan meja mereka menoleh ke arahnya.
“Apalah kau ni bengap sangat Ken?”
“Aku pulak? Pehal?”
Professional code tu masa berurusan atas nama office dah la. After thatkan korang boleh berkawan macam biasa?”
“Entahlah.” Ken mengangkat bahu. Aliff menggelengkan kepalanya. Memang tak pandai masuk jarum dia ni.
“Kau suka dia?” Ken tersedak. Tersedak sehingga membuatkan matanya merah menahan pedih.
“Apa kau cakap??”
“Kau suka dia?”
What the?? Hisy. Aku kenal dia pun tidak.” Nada suaranya kembali tidak berperasaan.
“Oke, kau suka dia. Aku dah dapat jawapan.”
“Hipotesis kau tak boleh digunakan. Tiada kesahihan.”
Yeah. Kau tersedak. Tu tandanya kau suka dia.”
Look. Aku tersedak sebab aku terperanjat dengan soalan luar alam kau tu.”
“Kau suka dia. Sebab kau beria nak kenal dengan dia. Sedangkan sebelum ni, perempuan yang terhegeh nak kat kau. Sekarang, kau pulak terhegeh nak dia.”
“Kau dah pandai buat hipotesis bukan-bukan macam adik aku.”
“Hipotesis aku berdasarkan pemerhatian yang bukan sekejap. Mungkin dah 7 tahun.”
Still tak dapat membuktikan kau benar.”
We’ll see.” Ken terdiam. We’ll see? Apa yang nak ditengok? Haih.

Ken mengeluh. Kenapa Aliff dan Diya suka sangat buat hipotesis yang bukan-bukan? Dan sejak bila pulak aku suka dengan Zara – pemilik fail kertas kerja warna pink tu? Crap. Aku cuma nak kenal dia je. Mungkin sebab aku nak tanya dia, dia ingat tak aku. Ingat tak budak McD yang dia ikut sampai ke rumah sewanya untuk ambil fail pink miliknya?
 Ken mengeluarkan gelang tangan silver yang ada satu loceng kecil di tepinya. Milik Zara. Tertanggal semasa gadis itu sedang tergesa-gesa masuk kereta. Mungkin ikatannya longgar dan menyebabkan gelang itu putus. Tapi belum sempat dia menegur, Zara sudah pun memecut keretanya pergi dari perkarangan rumah sewanya.
 Laju betul perempuan tu bawa kereta. Dan selepas itu, dia langsung tidak berjumpa Zara lagi. Lagipun dia hanya bekerja sambilan di McD itu, masa itu.




“Mak, lepas ni Fathi pula nak bertunang.” Emak menoleh memandangku.
“Iye? Dengan siapa?”
“Ekin. Girlfriend dia masa sekolah-sekolah dulu.”
“Lamanya bercinta.”
“Dah sampai jodoh.”
“Zara pula bila?”
“Zara tunggu seorang lelaki bawakan pelangi untuk Zara.”
“Sampai tua tak bertemanlah Zara.”
“Tak apa, mak kan ada.” Aku terus memeluk emak.
“Mak pun entah berapa lama lagi nak hidup Zara.” Aku diam. Tak suka kalau mak cakap pasal ni. Entahlah, biarlah jelah. Hani sepupu aku tu pun kahwin lambat. Dah 29 baru nak kahwin. Aku baru 26. Ada tiga tahun lagi. Lek aa kan?
“Angah dengan Along tak balik ke mak hujung minggu ni?”
“Tak kot. Angah dengan Zana ada kerja luar. Along dengan Nur nak balik Johor.” Aku menganggukkan kepala.

Bila dah kahwin, keluarga mentua pun harus masuk dalam list keutamaan.
Bila dah kahwin, tak bolehlah asyik nak berkepit dengan mak.
Bila dah kahwin, keperluan rumah semuanya kena sediakan sendiri.
Bila dah kahwin, kena utamakan suami.
Bila dah kahwin, tak boleh nak manja-manja dengan mak sangat.
Bila dah kahwin, tanggungjawab semakin besar.
Bila dah kahwin, hidup kita akan turn 360° dari yang ada masa zaman bujang ni.
Kahwin, it’s life turning point.

Semuanya akan berubah. Dan aku tak rasa aku bersedia.

Ken disana.

29 tahun tak adalah tua sangat kan? Tahun depan aku kahwinlah. Ahh tak payah fikir lagi.
Tidur lagi bagus.
Zzzzzzzz.

No comments: