Tuesday, June 12, 2012

Seven Kaler Pelangi 2

Dua tahun kemudian...



“Yee aku bawaklah paper work tu. Janganlah risau.” Zara dia sebelum membalas lagi.
“Iye Fathi. Ada ni dalam handbag aku.”
“Itu sajalah modal kau. Kes dua tahun lepas tu, dah dah la. Bosan tau aku dengar benda sama?”

Cerita dua tahun yang..

“Maaf cik, saya terlupa bawa barang cik yang tertinggal tu.” terasa seperti rahang bawahku terjatuh. Aku memandang muka si dia tanpa berkelip.
“Cik..cik!” Kertas kerja aku. Aku menekur lantai. Kertas kerja tu penting sangat. Kalau ikutkan kata orang boleh je reprint. Tapi masalahnya dalam kertas kerja tu dah ada semua tandatangan lecture yang terlibat, ada surat kebenaran dari pihak yang terlibat, kalau nak reprint pun, surat-surat tu nak dapat dekat mana? Tandatangan mungkin boleh tebalkan muka minta semula. Ohh abang McD tak adil buat aku macam ni!
“Cik, saya minta maaf sangat-sangat. Cik nak cepat ke?” soalnya dengan nada yang serba salah (kot). Aku pun tak tahu sama ada dia serba salah atau tak. Let say dia serba salah, sekadar nak tenangkan hati aku je.
“Kertas kerja tu penting sangat.” Aku bersuara perlahan.
“Saya tak boleh keluar sekarang, tapi lagi 15 minit dah waktu rehat. Boleh tak agaknya cik tunggu sekejap? Lepastu kita pergi rumah saya, ambil fail cik tu?”
Dan waktu itu, mataku sudah bersinar-sinar kegembiraan.

Fathi memang suka mengungkit kisah dua tahun lepas. Asalkan ada meeting di luar, pasti Blackberry-ku tak sunyi dengan SMS dia sibuk mengingatkan aku tentang paper work bla bla bla.
Lepastu kecoh siap call nak bercerita semula tentang kisah dua tahun lepas. Telinga aku ni dah boleh kebas dengar cerita sama yang asyik di ulang tayang. Macam tak ada cerita lain yang boleh jadi halwa telinga aku.

Aku melangkahkan kaki memasuki lobi Hotel Royal Adelphi. Entah apalah yang si Fathi ni suka sangat buat meeting dekat sini, tak faham aku. Kalau nak diikutkan boleh je buat dekat tempat yang lebih dekat.
Aku menghulurkan senyuman kepada client yang berada di hadapan kami.
“Zara, Akif Farhan. Akif, she is Zara.”
Aku menganggukkan kepala sebelum mengambil tempat di sebelah Fathi. Dan kemudian, perbincangan kami berlanjutan sehingga jarum jam sudah menunjukkan pukul 3.30 petang.

So that’s the wrap I guess.”
Yeah that’s it. And if there’s anything at all, please call us.” Aku menganggukkan kepala bersetuju dengan kata-kata Fathi.

Dan entah kenapa, aku rasa aku kenal dengan Akif Farhan ini.

“Encik Akif, kalau tak ada apa-apa lagi, kami minta diri dululah ye?”
Alright, I pun nak minta diri juga. And thank you for the treat. Nice meeting you Cik Zara.” Dia tersenyum. Kenapa aku rasa macam aku pernah kenal dia ni? Fathi menyinggung sikuku. Aku mengangkat kening double jerk. Apa dia ni?
He’s talking to you sengal!” Oh, aku kembali memandang Akif yang sedang tersenyum. Aku hanya menganggukkan kepala. Tak tahu nak balas apa.
Till then. Assalamualaikum.” Dia berlalu pergi.

2 comments:

cha'e said...

waiting for chapter 3 dude :)

Unknown said...

hehe will update soon =)